کاملترین چک لیست تولید محتوا برای سایت

1 دیدگاه

این چک لیست مطابق با تجربه بنده در نوشتن محتوای کاربردی برای کاربر و بعد از آن توجه به سئو نوشته شده است. موارد نوشته شده در این چک لیست برای چندین محتوا اعمال شده و در صورتی که به درستی انجام شود نتیجه کار و دریافت رتبه در گوگل تضمینی خواهد بود. به زودی این چک لیست تکمیل شده و برای هر مورد توضیحات لازم نیست اضافه می شود.

تحقیق کلمه کلیدی و عبارت کلیدی برای محتوا

  1. آیا هسته اصلی کلیدواژه یا کلمه کلیدی کوتاه ( Short Tail ) را در نظر گرفته اید ؟
  2. آیا از قابلیت تکمیل خودکار گوگل ( Auto Complete  ) و قابلیت پیشنهاد جستجوی مرتبط گوگل ( Suggestions ) برای پیدا کردن حدس های اولیه کلمات کلیدی استفاده کرده اید ؟
  3. آیا از ابزار های حرفه‌ای دیگر مانند Keyword Sheeter ، KeywordTool ، Google Trend ، Mangools ، Kwfinder ، Moz ، Alexa ، Moz ، Ahrefs ،  یا … برای یافتن کلمات کلیدی برای پیدا کردن کلمات مرتبط دیگر استفاده کردید ؟
  4. آیا کلمات کلیدی مرتبط و مترادف ( LSI ) را پیدا کرده و در نظر گرفته اید ؟
  5. آیا عبارت کلیدی طولانی ( Long Tail ) بین 3 تا 7 کلمه‌ای را برای کلمه کلیدی خود پیدا کردید ؟
  6. آیا مطمئن هستید که بهترین چیدمان عبارت کلیدی را پیدا کرده اید ؟ کلمات را با هم جابجا کرده اید ؟ انواع شکل نوشتاری، مفهومی و گفتاری متداول که کاربر جستجو می کند را در بررسی کرده اید ؟ همه را با هم مقایسه کرده اید ؟

بررسی رقبا بر اساس کلمات کلیدی

  1. آیا رقبای خود را در کلمات و عبارات کلیدی مشخص شده پیدا کرده اید ؟
  2. آیا ساختار محتوا رقبا را برای کلمات کلیدی و عبارات کلیدی استخراج کرده اید و به صورت جدول ، لیست یا حداقل به صورت ذهنی متوجه آن هستید ؟
  3. آیا تعداد و کیفیت بک لینک ، رپورتاژ و سوشال مدیا های رقیب را برای این محتوا بررسی کرده‌اید ؟

نوشتن عنوان محتوا

  1. آیا عنوان جذاب و کاملی برای محتوای خود انتخاب کرده اید ؟
  2. آیا عنوان نوشته شده شامل کلیدواژه اصلی است ؟
  3. آیا سعی کردید کلمه کلیدی را به ابتدای عنوان بیاورید ؟ ( اجباری نیست )

نوشتن تیترهای محتوا

  1. آیا تیتر های داخلی مقاله را کاملاً مرتبط و جذاب و با توجه به ساختار محتوا و بررسی رقبا نوشته اید ؟
  2. آیا مطمئن هستید که تیترهای گنگ و نامفهوم و کلی و غیرمرتبط ننوشته اید ؟
  3. سعی کنید تیترهای 2 محتوا بیشتر از 5 الی 7 مورد نباشد آیا این موضوع رعایت شده است ؟
  4. از تیترهای سطح 3 برای تقسیم صحیح محتوا و خوانایی راحت استفاده کرده اید ؟
  5. آیا ترتیب سطح بندی تیتر های محتوا را رعایت کرده‌اید ؟
  6. آیا در حداقل نصف تیترهای خود از کلمه کلیدی ، عبارت کلیدی یا مترادف های آنها استفاده کرده اید ؟
  7. آیا از شمارش تعداد موارد در تیتر های سطح بالا برای جذابیت عنوان تیتر استفاده کردید ؟
  8. آیا از عدد گذاری برای شمارش تیتر ها و از گذاشتن : در انتهای تیتر ها جلوگیری کرده اید ؟
  9. اطمینان دارید که علائم نگارشی را در تیتر ها به کلمات بعد از خود نچسبانده اید ؟
  10. اطمینان دارید که تیتر های داخل متن را بدون فرمت دهی با ویرایشگر ( مانند اضافه کردن رنگ ، بویلد کردن ، کج کردن و … ) رها کرده‌اید ؟

نگارش متن محتوا

  1. لحن نگارش محتوا باید با توجه به کلمه کلیدی مربوط به آن محاوره‌ای یا کتابی باشد همچنین باید راحت و بی تکلف نوشته شود . آیا لحن نگارش محتوا را رعایت کرده‌اید ؟
  2. آیا یک لید مناسب از نظر محتوایی ، شامل شدن کلمات کلیدی با طول مناسب در ابتدای محتوای خود و قبل از اولین تیتر در نظر گرفته اید ؟
  3. آیا به طول جملات نوشته و پاراگراف ها دقت کرده‌اید ، طول اکثر جملات شما باید کمتر از 20 کلمه و طول اکثر پاراگراف های شما باید کمتر از 4 خط باشد ؟
  4. آیا استفاده از نیم فاصله را در نگارش متن رعایت کرده‌اید ؟
  5. آیا اطمینان پیدا کردید که متن اولیه نوشته شده هیچگونه فرمت اعمال شده توسط ویرایشگر را ندارد ؟ ( حتما از قابلیت پاکسازی ساختار استفاده کنید )
  6. آیا فرمت تمام متن های محتوا را روی بند گذاشته‌اید ؟
  7. آیا کلمات کلیدی ، عبارات کلیدی ، کلمات مترادف و مرتبط به صورت یکسان در تمام طول محتوا توضیع شده‌اند ؟
  8. آیا در موارد لازم از قابلیت لیست نشانه دار و لیست عددی در محتوا استفاده کردید ؟
  9. آیا برای استفاده و قرار دادن متن منابع خارج از سایت یا مقالات دیگر سایت از نقل قول استفاده کردید ؟ ( برای منابع خارج از سایت بهتر است همراه با لینک بعد از متن و داخل بلاک نقل قول باشد )
  10. آیا برای مقاله خود یک جمع بندی یا نتیجه گیری نهایی کوتاه با ارجاع کاربر به پرسش سوال خود نوشته‌اید ؟ ( فقط در صورتی که موضوع محتوا مناسب این کار باشد )
  11. آیا متناسب با کانسپت کلمه کلیدی ، بررسی نتایج جستجوی گوگل و بررسی رقبا ، ویدیو ، فایل صوتی ، جدول ، اینفوگرافی ، کتاب PDF و … به محتوای خود اضافه کرده‌اید ؟

تصاویر و گرافیک محتوا

  1. آیا تصاویر مناسب و مرتبط با عنوان محتوا و یا تیتر های داخلی برای محتوای خود پیدا کرده‌اید ؟ ( پیشنهاد من سرچ تصویر در Yandex.ru )
  2. آیا برای جستجوی عکس به اندازه کافی از خلاقیت و واژگان مرتبط مقاله خود استفاده کرده‌اید ؟
  3. آیا به تعداد کافی، یعنی حدودا به ازای هر 400 کلمه متن یک عکس ، پیدا کرده‌اید ؟
  4. آیا تصاویر با اندازه مناسب برش خورده ( پیشنهاد حداقل 1280 در 720 ) و با سایز مناسب ( حداکثر 150 کیلوبایت ) آماده هستند ؟ ( دقت کنید که برای فراهم کردن این موضوع نباید تصاویر خیلی کشیده یا تار شوند )
  5. آیا در صورت نیاز واترمارک یا عنوان توضیحاتی لازم روی تصاویر ضمیمه شده‌اند ؟
  6. آیا قبل از آپلود تصاویر در سایت، نام آنها را در کامپیوتر ویرایش کرده‌اید که با یک ساختار یکسان و به صورت انگلیسی یا فینگلیش باشند ؟ ( مثال : salam-bar-jahan-01.jpg )
  7. آیا هنگام بارگذاری تصاویر در سایت “عنوان” و “متن جایگزین” را مطابق با محتوای تصاویر و با کلمات مرتبط با تیتر قبلی و کلمات کلیدی نوشته‌اید ؟
  8. آیا دقت کرده‌اید که هنگام اضافه کردن تصاویر به محتوا گزینه سایز تصویر بدون تغییر و روی حالت “اندازه کامل” باشد ؟
  9. آیا به محل قرار دادن تصاویر در محتوا دقت کرده‌اید که بعد از تیتر مربوط به خودشان بین متن های طولانی یا در انتهای محتوای مربوط یک تیتر باشند ؟
  10. آیا بررسی کردید که اشتباهاً تصاویر از حالت “بند” خارج نشده باشند ؟ ( تصاویر نباید تیتر باشند ! )

لینک سازی داخلی و خارجی برای محتوا

  1. آیا در محل‌های مناسب با استفاده از افزونه یا قابلیت‌های قالب بین محتوا کاربر را به مقالات مشابه یا مرتبط هدایت کرده‌اید ؟
  2. آیا توانسته‌اید کلمات مهم این مقاله را که نقش کلمه کلیدی برای محتوا یا محصول دیگری در سایت دارند را به همان صفحه لینک کنید ؟ ( از لینک کردن کلمات نامربوط پرهیز کنید )
  3. آیا توانسته‌اید حداقل یک لینک به منابع معتبر خارج از سایت بدهید ؟ ( دقت کنید که لینک نباید با کلمه کلیدی اصلی این مقاله یا به سایت رقیب شما یا به منابع نامعتبر و نامربوط باشد )

نکات مهم سئو محتوا

  1. آیا امکان افزایش جذابیت عنوان محتوا با اضافه کردن کلمات توصیفی به ابتدا یا انتهای عنوان سئو محتوا وجود دارد ؟ ( با بررسی دقیق این کار را انجام دهید و دقت کنید که ترجیحا عنوان اصلی محتوا را نباید حذف یا دستکاری کنید )
  2. آیا توضیحات سئو کوتاه ، جذاب ، قابل درک و شامل کلمات و عبارات کلیدی محتوا را برای آن نوشته‌اید ؟
  3. آیا پیوند یکتا محتوا را ترجیحا به صورت انگلیسی ، خلاصه شده و  بدون هیچگونه کارکتر اضافه مانند ؟ یا ! یا نیم فاصله انتخاب کرده‌اید ؟
  4. آیا کلمه کلیدی اصلی محتوا را در افزونه سئو وارد کرده‌اید تا خطا های احتمالی را بررسی کنید ؟ ( سبز کردن چراغ افزونه ها ملاک برتری سئو نیست. اما رفع خطا ها میتواند به بهبود سئو شما کمک کند )

این چک لیست در نوامر 2021 آپدیت شده و به زودی اطلاعات بیشتری به آن افزوده خواهد شد.

لطفا این صفحه را بوکمارک کنید تا همیشه به آخرین نسخه چک لیست دسترسی داشته باشید.

مطالب مشابه با آنچه حالا مطالعه کردید

نتیجه‌ای پیدا نشد.
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ANGEL

سلام
ممنونم از محتوای عالی و کاربردی شما
فوق العاده مفید بود